MBO
De WHY van een doel
- Margriet Wiersma
We kennen het allemaal wel: waarom doen we wat we doen? Hoe vaak gebeurt het in het onderwijs dat je aan iets werkt, zonder dat je precies weet waarom je dit doet? En hoe krijg je antwoord op deze vraag?
Studenten ervaren hetzelfde in de opleiding, vaak genoeg hoor je een student vragen: waarom moet ik deze opdracht doen? Als docent is het belangrijk dat je dit dan goed kunt uitleggen. De doelen, waaraan de lesstof gekoppeld is, staan immers beschreven in het kwalificatiedossier.
Waar je ook werkt in het onderwijs, overal is dit hetzelfde: waar moet jouw onderwijs aan voldoen om de leerling/student de juiste lesstof te bieden, zodat hij/zij het gewenste eindresultaat kan bereiken? En waar moet je als onderwijsinstelling aan voldoen om dit te kunnen blijven bieden?
Door de waan van de dag lijkt het soms teveel werk om tijd te nemen voor het maken van effectieve doelen. De werkdruk is hoog en de meesten hebben een jaartaak-planning die voller is dan eigenlijk kan. Juist daarom is het van essentieel belang om goed zicht te houden op waarom je doet, wat je doet. En het hebben van doelen helpen daarbij.
Maar wat zijn doelen en wat leveren ze je op?
Een doel is iets wat jij (of je team) echt wilt bereiken.
De motivatie achter dit doel is je WHY.
Bekijk hier de TedTalk van Simon Sinek – Start With Why
Hij legt hier uit dat het antwoord op de waaromvraag het verschil maakt om je doel te bereiken.
Heb je de WHY van je doel helder?
Dan kun je duidelijk, transparant en goed blijven communiceren wat je nodig hebt om dit doel te bereiken.
Goed geformuleerde doelen…
Bieden duidelijkheid, geven richting en brengen focus, ofwel prioriteiten
Dragen bij aan het geven (en maken) van keuzes, dus autonomie
Helpen om uitstel te voorkomen
Helpen het beste uit jezelf te halen
Zorgen voor meer succes
Helpen om stapje voor stapje het gewenste eindresultaat te bereiken
Helpen effectief en gericht te evalueren en/of feedback te geven
Laten je stilstaan bij wat je al behaald hebt.
Inzicht in je doelen
Een manier om je behaalde acties inzichtelijk te maken is door te werken met een (digitaal) scrum board. Binnen Schoolmonitor ziet dit er als volgt uit:
Links de openstaande taken Midden de actieve taken Rechts de afgeronde taken
Waar moet een effectief doel aan voldoen?
Vanuit de Goal Setting Theory van Locke en Latham (2002) zijn er 5 principes voor het stellen van effectieve doelen, die resulteren in goede motivatie en verhoogde prestaties.
Een doel moet duidelijk beschreven zijn
Er moet een uitdagend element in zitten
De complexiteit mag niet te hoog zijn, dan kun je het beter splitsen in meerdere subdoelen
Door het stellen van een doel kan je beter en effectiever feedback geven
Je voelt je betrokken bij het doel, vanuit betrokkenheid kan je beter werken aan het doel
Wil jij ook duidelijkheid en focus? Maak dan meteen een afspraak
Margriet Wiersma
margriet@schoolmontior.nl