Gratis uitproberen Inloggen
Terug naar het overzicht

PO
Eigenaarschap, Efficiëntie, Samenwerking en Overzicht

  • Hans Plat

Een aantal jaar geleden kwam Schoolmonitor bij Primenius onder de aandacht. Binnen de digitale omgeving zagen de directeuren kansen om de processen die er in de school spelen goed te kunnen monitoren en een enorme kans om hierdoor de professionele cultuur in de scholen te versterken.

Alex Otten, destijds meerscholen-directeur binnen Primenius is de aanjager van dit project geweest. Hij was toen al duidelijk over de kracht van Schoolmonitor binnen de diverse scholen.

Begin dit jaar spraken we met Alex via Teams. Bevalt het gebruik van Schoolmonitor nog steeds? Welke ontwikkelingen zijn er in de tussentijd geweest en hoe helpt het hem binnen zijn nieuwe rol als trainer, schoolcoach en schoolleider?

 

Interview Alex Otten

 

Onderstaand het interview dat we met Alex Otten hadden toen ze net een jaar gestart waren met Schoolmonitor:

Eigenaarschap
Binnen onze stichting met 33 basisscholen in Groningen en Drenthe zijn we met onze scholen heel bewust met het gepersonaliseerd leren aan de slag waarbij eigenaarschap bij kinderen heel belangrijk is. Het gebruik van Schoolmonitor zorgt juist ook voor meer eigenaarschap bij het personeel en dat is top!

‘‘ Omdat je binnen Schoolmonitor ook makkelijk bij elkaars scholen kunt kijken hoeft niet elke school het wiel zelf uit te vinden. ’’

Efficiëntie
Schoolmonitor vervangt bij ons ook de agenda’s, actie- en besluitenlijsten. We houden onze acties bij in Schoolmonitor en zijn hierdoor tegelijkertijd bezig aan de opbouw van ons schooljaarverslag. Een forse efficiëntieslag dus. In mijn  optiek vergaderen we in het onderwijs teveel en vaak te lang en dat is nu niet meer nodig. Ook biedt Schoolmonitor de mogelijkheid voor scrumtaken. Zeker interessant voor schoolteams om mee te leren werken.

Samenwerken
Omdat je binnen Schoolmonitor ook makkelijk bij elkaars scholen kunt kijken hoeft niet elke school het wiel zelf uit te vinden. Je kunt trajecten van elkaar bekijken en zelfs documenten met elkaar delen. We zien dat mede door het gebruik van Schoolmonitor er binnen Primenius veel collegiale werkbezoeken zijn ontstaan en alle scholen volop in ontwikkeling zijn.

‘‘ In mijn optiek vergaderen we in het onderwijs teveel en vaak te lang en dat is nu niet meer nodig. ’’

Overzicht
Omdat ik zelf meerdere scholen aanstuur is er de mogelijkheid om heel makkelijk te switchen van de ene naar de andere school. Dat ervaar ik als prettig.

We worden ons door Schoolmonitor nog meer bewust van de processen in de school. De PDCA-cyclus wordt veel beter zichtbaar en we merken dat daardoor een steeds betere helikopterview ontstaat. Dit is zeer welkom binnen schoolteams omdat zo de ontwikkeling nog meer van onderaf gedragen wordt.

Delen: